Luxfer Art Weekend 2024
12. 6. 2024Bezejmenní
29. 7. 2024Outside of the Art – Vně umění
13. 6. – 19. 7. 2024 – výstava prodloužena do 17. 8. 2024
Zahájení: 13. 6. od 19 h
Kurator: Petra Zachovalová
ART BRUT V LUXFERU?
V Galerii Luxfer představí kurátorka Petra Zachovalová výstavu Karl-Heinze Schwinda s názvem Outside of the Art – Vně umění, která bude prezentovat autorovo dílo vznikající v Berlíně od roku 2010. Výstava představí malbu, kresby i objekty.
Schwindova expresivní malba působí na první pohled jako čistě emotivní a připomíná tradici Art Brut. Z tuby nanáší hekticky pastózně olejovou barvu přímo na svá plátna a redukuje minimalisticky barvy palety na červenou, žlutou, modrou a černou. Nanáší barvy na bílou plochu a liniemi z tuby vytváří nový prostor, který se otvírá jako průnik barvou nedotčené plochy plátna. Jindy pracuje s nalezenými obrazy, které přemalovává, nebo v Berlíně hledá nepotřebné věci, které zapojuje do svých instalací a soch.
Syžetem jsou mimo jiné postavy, které mu kdysi stály modelem, jež dlouho uchovává v paměti, znovu a znovu je oživuje zejména ve své kresbě. Uhlem, tužkou nebo akvarelovými barvami rychle črtá na bílý xeroxový papír formátu A4. Každý den vytvoří celou řadu kreseb, které signuje a datuje rokem vzniku. Fungují jako deník podle nálady a zážitků, ve kterých zpracovává podněty z politiky, hudby a rušných ulic v Berlíně. Emotivně vzniklé linie ho možná nesou za existující hmatatelný svět do stavu, ve kterém vytváří silná expresivní díla.
“Nevíme, jestli linie fungují jako art terapie, jestli je šílený a když ano, jestli má jeho šílenství reálné spojení k jeho zvolené formě výrazu – expresi. Ale stejně jako Jean Dubuffet a ostatní představitelé Art Brut Schwind upřednostňuje hrubou bezprostřednost, se kterou se snaží o rozpuštění domnělých hranic mezi uměním a žitou zkušeností.“ Trevis Jeppessen v Whitehot- magazine of Contemporary art, 2010.
Karl-Heinz Schwind se narodil v roce 1958 v německém Kalrsruhe. Po studiu na Gymnáziu studoval v letech 1978-1984 malbu u profesora Georga Baselitze ve Státní akademii výtvarných umění v Karlsruhe. V roce 1984-1985 byl čestným studentem u profesora malby Per Kirkeby, kde získal titul mistrovského žáka, který je v Německu udělován mimořádně nadaným žákům.
V raných letech se inspiroval německým expresionismem a vytvářel řadu maleb podle Ernsta Ludwiga Kirchnera. Ovlivněn je malbou 70. a 80. let, svým učitelem, skupinou neoexpresionistů Die Neuen Wilden, která vznikla jako opoziční směr k minimalismu a konceptuálnímu umění. Ve své současné tvorbě se obloukem vrací k pojetí obrazu jako objektu. Pokračuje tak v tradici, která v Německu dosud neskončila a dále ji rozvíjí.
Jeho díla se nachází v privátních sbírkách a galeriích v Německu a Rakousku.
Text/foto: Petra Zachovalová
ART BRUT IN LUXFER?
In the Luxfer Gallery, curator Petra Zachovalová will present Karl-Heinz Schwind’s exhibition called Outside of the Art, which will present the author’s work created in Berlin since 2010. The exhibition will present paintings, drawings and objects.
Schwind’s expressive painting seems at first glance to be purely emotional and reminiscent of the traditions of Art Brut. From the tube, he frantically applies pasty oil paint directly to the canvas and reduces the minimalist colors of the palette to red, yellow, blue and black. He applies colors to a white surface and creates a new space with lines from the tube, which opens up as a penetration of the color of the untouched surface of the canvas. Other times he works with found paintings, which he repaints, or he searches for unnecessary things in Berlin, which he incorporates into his installations and sculptures.
Among other things, the plot is made up of characters who were once his models, which he keeps in his memory for a long time and brings to life again and again, especially in his drawings. He draws quickly on white A4 xerox paper with charcoal, pencil or watercolor paints. Every day he creates a whole series of drawings, which he signs and dates with the year of creation. They function as a diary of moods and experiences, in which he processes stimuli from politics, music and the busy streets of Berlin. Emotionally created lines perhaps carry him beyond the existing tangible world into a state in which he creates powerful expressive works.
„We don’t know if the lines work as art therapy, if he’s mad, and if so, does his madness have a real connection to his chosen form of expression – expression. But like Jean Dubuffet and other exponents of Art Brut, Schwind favors a raw immediacy that seeks to dissolve the supposed boundaries between art and lived experience.“ Trevis Jeppessen in Whitehot-magazine of Contemporary art, 2010.
Karl-Heinz Schwind was born in 1958 in Kalrsruhe, Germany. After studying at the Gymnasium, he studied painting in the years 1978-1984 with Professor Georg Baselitz at the State Academy of Fine Arts in Karlsruhe. In 1984-1985 he was an honor student with the professor of painting Per Kirkeby, where he received the title of master student, which is awarded to exceptionally gifted students in Germany.
In his early years he was inspired by German expressionism and created a series of paintings after Ernst Ludwig Kirchner. He is influenced by the painting of the 70s and 80s, by his teacher, members of the neo-expressionists Die Neuen Wilden, which arose as an opposition to minimalism and conceptual art. In his conception of contemporary work, he arc returns to the image as an object. It thus continues a tradition that has not yet ended in Germany and continues to develop it.
His works can be found in private collections and galleries in Germany and Austria.