19. 9. – 30. 9. 2023
Na závěr svého dvoutýdenního rezidenčního pobytu v Luxfer Open Space odhalil v našem experimentálním White Cube Studio výstavní projekt “AFTERBURNER” Thibault Casteigts. Projekt vznikl na základě spolupráce LOS a TALM Le Mans.
"Afterburner" je charakteristický zvuk stíhaček, které čas od času přelétají nad Českou Skalicí. Je to surrealistický zvuk, který přerušuje klid města. Je tu také zvuk sirén, které jako by varovaly před nebezpečím, zvuk ptáků opouštějících své zásoby a třepotajících se kolem, a tolik rituálů a opakování. První diskuse, kterou jsem vedl s místním obyvatelem, se týkala druhé světové války, účasti Francie na anexi Sudet a živé historie, která utvářela toto město, kde vedle sebe stojí tradiční domy, sovětské stavby, barevné paneláky a komunální pozůstatky architektonického boomu 90. let. V tomto zvláštním zásahu do života malého města v České republice je cítit chybějící informace, tajemství, které je třeba teprve rozluštit. Málokdo z obyvatel mluví anglicky a čeština s francouzštinou mají příliš málo společného na to, aby si rozuměly, takže všechny informační cedule se zdají být zakódované a vše, stejně jako Konkrétni nebo lettristická poezie, vyzývá k naivnímu pozorování způsobu, jakým město vypráví svůj vlastní příběh. V této instalaci obrazů jsou redakční volby mnoha místních plakátů a reklam jako kaligramy pečlivě vybírány a kopírovány, aby vytvořily nové obrazy. Koláž fotografií se pak stává podnětem k malování města a jeho obyvatel. V těchto skrytých strukturách, v těchto rituálech a opakováních, kde se skrývá neznámé, se objevuje cynická věta, která připomíná historickou tíhu společenských norem: "Hledám člověka". Tuto instalaci obrazů doprovází film, který překrývá zvuky stíhaček a sirén na hejna rozrušených ptáků ve společném mechanismu, jež jsou rovněž společenskými a historickými produkty.”
"Afterburner" is the distinctive sound of fighter jets flying over Ceska Skalice from time to time. A surreal sound that cuts the town off from its tranquility. There's also the sound of sirens that seem to warn of danger, the sound of birds leaving their reserves and flapping about, and so many rituals and repetitions. The first discussion I had with a local was about the Second World War, France's involvement in the annexation of the Sudetenland, and the living history that has shaped this city, where traditional houses rub shoulders with Soviet buildings, colorful blocks of flats and municipal remnants of the architectural boom of the 90s. There's a sense of missing information, of a mystery yet to be unraveled, in this particular intrusion into the life of a small Czech town. Few locals speak English, and Czech and French have too little in common to understand each other, so all the information signs seem coded, and everything, like concrete or Lettrist poetry, calls for a naive observation of the way the city tells its own story. In this installation of images, the editorial choices.