10.2. - 2. 4. 2017
Fotograf Jan Mahr přenesl do Luxferu barevné zdi, pozadí jiných uměleckých děl
Česká Skalice – Neobvyklé, čisté, souznějící… Tak by se dala charakterizovat výstava rozměrných snímků českobudějovického fotografa Jana Mahra (1977) v Galerii Luxfer, kterou autor nazval Barevná řešení.
Fotograf a pedagog Mahr představuje zdánlivě banální barevné plochy, které však s čistotou stěn galerie a podlahou náramně působivě korespondují. „Tento cyklus, který jsem se rozhodl tady vystavit, vznikl na základě snímku této galerie s čistě bílými stěnami a šedou podlahou,“ potvrdil. Připomíná mu totiž prostory českobudějovického Domu umění, s kterým už patnáct let úzce spolupracuje jako fotograf tamních výstav.
„Kromě toho tam fotím i určité momenty, které mě v tom prostoru zaujmou. To, co je tady v Luxferu na fotografiích, je mapování zdí Domů umění v Českých Budějovicích, které jsou připraveny nebo byly použity na instalace děl jiných výtvarných umělců. Je to práce někoho, kdo natřel tu zeď, aby na ni byl pověšen obraz nebo promítnut videoart,“ řekl Jan Mahr.
Podle historičky umění Kateřiny Štroblové na první pohled monochromní plochy se při bližším ohledání ukazují být nerovné, plné oblin či dokonce prasklin. Tím, že Mahr portrétuje stěny se specifickým nátěrem, zobrazuje ne samotné dílo, ale jeho neviditelnou, pomíjivou složku. „Měnící se barevnost stěn dokumentuje jako jakýsi soukromý vzorník, vizuální deník, originální uchopení cizího díla,“ uvedla Štroblová.
I když se focené barevné zdi na fotografiích zdají při vstupu do galerií dokonalé, není tomu tak. Naopak jsou tam vidět rozmanité kazy, tahy válečků a další „nedostatky“. „Tíhnu k malířskému rukopisu ve fotografii. V tomto případě snímám něco, co vytvořil někdo druhý bez možnosti do toho zasáhnout. Je to forma fotografa, který něco nalézá a ne toho, který něco sám vytváří,“ vysvětlil Mahr.
A proč byl fotograf přizván, aby vystavil své práce v galerii mapující současné české umění? Návštěvníkům vernisáže výstavy to vysvětlil kurátor galerie Luděk Rathouský. „S Honzou jsme se potkali na dvou výstavách, na nichž jsem viděl fotografa, který uvažuje malířským způsobem. To mě velmi zaujalo a navíc to báječně korespondovalo se záměry Galerie Luxfer. Zároveň je to zajímavá příležitost vystavit někoho, kdo není na české scéně „provařený“. Přitom je to autor, který dělá na vysoké úrovni skutečně skvělé věci.“ Výstava v Galerii Luxfer potrvá do 2. dubna.
Text: Hynek Šnajdar