
Martín Núñez
1. 7. 2025Umbrafono
13.06 – 22. 8. 2025
Kurátor: Anders Grønlien
Enrique Del Castillo ve svém díle Umbrafono vynalezl hudební nástroj, ve kterém světlo převádí obrazy z
35mm celuloidových filmových pásů do zvuku.
Umbrafono (latinsky stínofon) využívá čtečku světelného paprsku (sonoptickou čtečku), kde přerušení světla
procházejícího filmovými pásy vytvářejí různé tóny, rytmy a zvuky. Tento dlouhodobý projekt ztělesňuje řadu
uměleckých využití přístupů. Na jedné straně je samotné zařízení kinetickou sochou a na druhé straně
filmové pásy používané k vytváření zvuku ukazují řadu 2D technik, jako je překrývání grafiky, koláže, kresby
a speciálně navržené geometrické vzory pro skládání hudebních partitur.
Výsledkem je ojedinělý teplý a prašný analogový zvuk, který se nepodobá žádnému jinému systému
reprodukce zvuku.
Pro konstrukci svých hudebních skladeb Enrique vytváří různé druhy těchto filmových pásů, které se
přehrávají ve smyčce. Při živých vystoupeních často používá několik zařízení Umbrafono, na kterých
přehrává různé kombinace smyček, aby vytvořil své hudební skladby.
Instalace v Galerii Luxfer nabízí pohled do pracovní atmosféry Enriqueho dvoutýdenní rezidence v České
Skalici a ukazuje, jak Enrique experimentuje s lokálně získanými materiály a čerpá inspiraci ze svého okolí
ve snaze začlenit je do své jedinečné umělecké praxe.
Enriqueho rezidence byla realizována s laskavou podporou grantu Culture Moves Europe na individuální
mobilitu.
––––––––––––––––––
Enrique Del Castillo ́s work Umbrafono is a self-invented musical instrument in which light translates the
images on 35 mm celluloid film strips into sound.
The Umbrafono (Latin for shadowphone), employs a light beam reader (a sonoptic reader) where the
interruptions of light passing through the filmstrips create different notes, rhythms and sounds.
This long term project embodies a multitude of artistic employment. On one hand the device itself is a
kinetic sculpture and on the other hand the filmstrips used to create sound shows a range of 2 dimensional
techniques such as superimposing graphics, collage, drawing and specially designed geometrical patterns
to compose musical scores.
The result is an unparalleled warm and dusty analogue sound unlike any other audio reproduction system.
To construct his musical compositions Enrique makes a variety of these filmstrips which plays in a loop.
When performing live he often uses several Umbrafono devices where he plays different combinations of
loops in to create his musical compositions.
The installation in Galerie Luxfer gives a glimpse into the working atmosphere of Enriques 2 week residency
in Česka Skalice which shows how Enrique experiments with locally sourced materials and draws
inspirations from his surrounding in attempts to incorporate this into his unique artistic practice.
Enriques residency was realized with the kind support of the Culture Moves Europe grant for individual
