
Cancel Collection
16. 3. 202517. 4.- 29. 6. 2025
Vernisáž výstavy umělců Aimée Zito Lema a Jiřího Kovandy, Luxfer Open Space, Maloskalicá 40, Česká Skalice ve čtvrtek 17.4. od 19h.
Kurátor výstavy: Roel van der Linden
Galerie Luxfer uvádí duo výstavu, na níž se představí holandsko-argentinská umělkyně Aimée Zito Lema (nar. 1982) a český umělec Jiří Kovanda (nar. 1953). Oba umělci sdílejí hluboké uznání pro každodenní, řemeslná díla s relativně jednoduchými prostředky, které vyzařují jemnost, introspekci, poezii a kontemplativní kvalitu.
Jiří Kovanda začal svou praxi v 70. letech 20. století představeními ve veřejném prostoru – akcemi tak nenápadnými, že si jich téměř nikdo nevšiml, přesto nesly nepopiratelný nádech protestu. Během tohoto období pozorně sledoval práci Marina Abramović a Ulay. O desetiletí později působila Ulay jako externí poradkyně pro Aimée Zito Lema během jejího promoce na Akademii Gerrita Rietvelda v Amsterdamu. I když přímý vliv Ulayovy práce nemusí být v jejich postupech okamžitě patrný, oba umělci odhalují společný konceptuální základ. Zkoumají osobní zkušenosti prostřednictvím univerzální historické čočky, často vyjádřené v performancích a fotografiích.
Kovanda také udržoval kontakt s polským umělcem Andrzejem Partumem, klíčovou postavou polské avantgardy. Partum byl úzce spjat s myšlenkami Jerzyho Ludwińského, který zavedl termín „absent art“ a účastnil se anti-happeningu iniciovaného umělcem Wlodzimierzem Borovským. Tento pohled na umění – dosahující bodu, kdy už nelze rozumně říci nic víc, a přitom sdělovat hluboké myšlenky tím nejjednodušším a nejnepřikrášlenějším způsobem – tvoří páteř mnoha Kovandových děl. Odstraňuje veškerou výzdobu a pohybuje se na okraji toho, co je stále uznáváno jako umění.
Naproti tomu Aimée Zito Lema, i když je podobně jemná a nenápadná, zaujímá technicky složitější a rafinovanější přístup. Její práce jsou obohaceny rozsáhlým výzkumem a pečlivě vyvinutými metodikami, které používá k vylepšení svého vizuálního jazyka. Tam, kde se Kovanda vyhýbá vnějším vlivům a záměrně se vyhýbá technikám, Zito Lema je bere jako nástroje k posílení svého zkoumání materiality jako média pro paměť a sociální dynamiku.
V současné době zastává Zito Lema prestižní pozici prvního rezidenčního umělce Rijksmusea, kde pokračuje ve svém výzkumu průsečíků umění, historie a paměti. Vyučuje také na Rietveld Academy v Amsterdamu. Mezitím Jiří Kovanda předává své myšlenky jako profesor na Akademii výtvarných umění (AVU) v Praze, kde působí po boku Vladimíra Skrepla. Společně jejich výchovná role umocňuje jejich vliv na budoucí generace umělců a jejich umělecké a pedagogické přístupy promítají do širšího uměleckého diskurzu.
Tato výstava nabízí vzácnou příležitost prozkoumat souhru akce a reflexe, minulosti a současnosti a spontánnosti a záměru. Díla Aimée Zito Lema a Jiřího Kovandy tvoří hlubokou křižovatku osobních vyprávění a konceptuálního dialogu a vybízejí diváky k hlubokému a kontemplativnímu zapojení.
–––––––––––––––––––––––
Exhibition curator: Roel van der Linden
LUXFER Open Space presents a duo exhibition of Dutch-Argentine artist Aimée Zito Lema (b. 1982) and Czech artist Jiří Kovanda (b. 1953). Both share a deep sensitivity to everyday life, creating subtle, introspective, poetic works with minimal means.
Jiří Kovanda began his artistic journey in the 1970s with quiet performances in public spaces—so discreet they were almost invisible, yet carried a quiet protest. At the time, he followed the work of Marina Abramović and Ulay, who later became an external advisor to Aimée Zito Lema during her studies at the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam. While their practices differ, both artists explore personal experience through a broader historical lens, often using performance and photography as key tools.
Kovanda was also in contact with Polish artist Andrzej Partum, linked to the ideas of Jerzy Ludwiński and his concept of “absent art”—where nothing more can be said, yet much is communicated through simplicity. Kovanda’s art often reflects this, stripping away ornament to reach the threshold of what can still be called art.
Zito Lema’s approach, while also subtle, is more research-driven and technically refined. She embraces material processes as a way to explore memory and social structures. Her work is marked by methodical development and historical inquiry, creating visually and conceptually layered pieces.
She currently serves as the first Artist in Residence at the Rijksmuseum in Amsterdam and teaches at the Rietveld Academy. Kovanda is a professor at the Academy of Fine Arts in Prague (AVU), where he teaches alongside Vladimír Skrepl. Both artists continue to shape younger generations, extending their influence through pedagogy.
This exhibition brings together their distinct yet resonant practices, offering a space for dialogue between action and reflection, spontaneity and structure, past and present.
